Thursday, November 20, 2008

kisah penjawat awam dan manusia cool




mereka dipenjara kerana geli2 terlebih di hokkaido

rusuhan di dalam sel adelah perkara biasa bagi konvik

wajah cool penguatkuasa yang menahan mereka tadi

selamat musim sejuk jepun!
Ciss tadi aku kene tahan dengan pakcik penguatkuasa awam.Cikgu aku penah berpesan "neng,nanti kalau kamu keluar rumah bawalah kad mahkluk asing kamu ya, kalau tidak nanti kamu dapat ocha percuma dan layanan mesra di balai polis berdekatan".Betullah la cikgu aku tuh.Kali yang lain ,aku nak dengar nasehat beliaulah.Naseb aku bawak dompet panjang tony perotti aku tadi, sebab lepas kelas aku bercadang nak beli lobak.Kalau tidak memang pasti la naik kete putih hitam tuh (bukan skyline34 lah melvin, cable car radio car yang ade lampu liplaplilplap tuh).

Lepas semua pemerisaan ringkas dibuat ,pakcik di perenggan satu tadi ajak aku berborak.Babak nih memang aku tensi sungguh .Ade ke beliau mengeluarkan kenyataan "oo marasyia ka!ano...ano dekkai rayyon kara mizu deru desshou?itta bai ".
*terjemahan: oo malaysia ya! yang ade air kuar dari mulut singa besar tuh kan? pakcik pegi dahlah. kamu kiutlah,jom kapel?.


"pergh ini penghinaan"


Innilah die salah satu pemikiran stereotype penjawat awam kumamoto yang aku tak berapa nak suka . Apsalla sume org jepun suke kate malaysia bumi bertuah tuh sebagai singapura ? Ini boleh mendatangkan rasa marah mengejut .Selain menggunakan perantaraan inggeris dengan lebih meluas ,yang lain aku tengok same je malaysia dan singapura.. tadek la kelebihan sangat kepulauan kecil tuh.Apa sahajalah.Kalau aku komen lebih2 nanti, boleh mendatangkan konfrontasi antara dua negara berjiran pulak.Taknaklah aku. Aku tak ke singapura lagi. Aku ingat aku harus mogok didepan kediaman pelajar asing selepas aku lulus ijazah pertama nanti sebagai tanda protes dan pengenalan.
Oh aku teringat pulak kisah penjawat awam di malaysia selepas kejadian tadi.Bacalah situasi di bawah di antara achan sinclair dan penjawat awam.

notajarimanis : Achan sinclair,pemegang sijil spm2004 dan berpemikiran urban etnik.Selain berbakat bermain tamborin beliau  juge gemar memaksimumkan berat badannya.(die claim die masih tidak 3 digit).betul ke?




Tajuk: Tahniah Kepada Trafik Bahagian Kuala Lumpur

Genre : Konflik
Masa : 8.50 am
Tempat : U-Turn, Sri Hartamas
Pelakon : Achan sinclair, Polis Trafik 1 dan Polis Trafik 2.

Plot:
Seperti hari yang biasa, gua bangun pagi dan bersiap untuk ke pejabat. Gua berhenti seketika di depan kaca TV, menonton Malaysia Hari Ini sudah menjadi lumrah hidup ku. Tepat jam 8.30 pg gua angkat briefcase meninggalkan rumah.

Memandu diiringi album terbaru Butterfingers menjadi sebatian penting dalam hidup. Kota metrolitan yang dipenuhi kapitalis berasak-asak mencari harta. Gua pun sama, tapi terus terang gua suke zaman belajar lagi beb. Hidup tenang...setenang-tenang hidup. Macam mana la korg nak countdown tunggu pencen...arrgghh

Perjalan ke opis gua mengambil masa 20 minit tanpa apa-apa halangan. Kalau ada kucing melintas atau lain-lain hazard, maka tune gua pasti lari.

Gua sampai diperkarangan Hartamas, gua terpaksa u-turn untuk ke Plaza Mont Kiara. Seelok je gua u-turn, Polis Trafik 1 yang menyorok di balik jalan mengangkat tangan tanda dah jumpa mangsa.

Demmit, gua lupa pakai seat belt. Mengapa sixth sense gua lemau hari nie...argghh... Ikuti perbualan gua dengan Polis Trafik 2.

Polis : Boleh saya saman kamu?

Achan : Tak boleh.

Polis : Kenapa tak boleh?

Achan : Dah encik tanye saya, saya jawap la tak boleh. (Buat muke ganas)

Polis : Kenapa tak pakai tali pinggang ni?

Achan : Ni (Sambil tersenyum dan memegang buckle tali pinggang Polo yang gua beli kat OU time MegaSales harituh)

Polis : Diam..sambil mengusap-ngusap pemegang pistol revolver disemat rapi di tali pinggangnya yang disediakan untuk ditembak kepada mana-mana penjenayah yang engkar.

Achan : Gua sedikit goyah apabila melihat situasi tersebut.

Polis : Kenapa tak pakai tali pinggang keledar? (Tanya dengan nada sedikit tinggi)

Achan : Maaf encik, time sahur tadi saya terlajak makan pulak. Nak tarik seat belt tak sampai..Sorry lah encik..

Polis : Bak lesen....

Achan : Tekan minyak then tekan NOS...cabut dari polis..

notakakisaman : Kan best kalau gua bertindak macam tuh pagi tadi.. Kenapa gua baik hati bg lesen kat polis tuhh...eerrgghh..melayang RM200 kat raya nie...


aku tegelak lepas bace drama pendek penuh emosi neh.Seram-seram guguplah!Lu sentol la achan.Bile la lu boleh belanje gua makan cikencop kat tepi CIMB tuh?
Mahu baca lain-lain kisah hidup achan si beruang kelabu? tekan sini, anda pasti kabur terhibur.
Aku tak boleh nak gelak dah ,sejuk .....bibir melekat wei. dah macam panda makan pil penenang lak.

"gelak tawa-tawa sampai lebam"

akhirnya penguatkuasa cool tadi menerima balasan menganiayai tadi
"mati pon mesti cool"


inciknengdankeluaraga
*lagu kali ini untuk kamu di sana ya!

10 comments:

rairarirurero said...

ah..kwn2 aku pon igt malaysia singapura..takpon igt,oh malaysia yang bentuh mcm ular sawa.urgh.knapela org tak igt malaysia sbb izzat nur laila? haha [bace dgn bunyi irama seloka]

harisu sama said...

aku penah naek dowh kete hitam putih tuh..lupe bwak alien kad..hahaha..siot..

~thirasaufee~ said...

haha lawak aa ko ni neng.. naseb bek de caye ko org mesia, kalau org negare laen?? haha

incik neng said...

raira - pergh baik die ingat malaysia ade kambing biri-biri ternakan dari die ingat izzatnurlaila

harisusama- haha seat die kulit tak?

thirah -wah ini provokasi secara tidak langsung,aku ade myKAd lah

Anonymous said...

lain kali kau bagi lagu Negaraku kat polis tu kasi dia dengar ketika menjalankan tugas.

baru berdiri roma dia.

apunpital said...

setiap kali juga, orang tak pernah teka aku orang malaysia. paling dekat pun myanmar

incik neng said...

diloz : baik baik nanti aku diberi amaran ,nanti die bagi aku kaki. tak mahu lah

apun: haha bersyukurlah pasal kohai aku dicop afrika lagi seram

Kenangan Lalu said...

Tipu. Achan tidak mungkin mempunyai berat badan bawah tiga digit. Jikalau ianya benar, aku hanya terdiri daripada lean muscles tanpa sebarang lemak di badan...

Ps - Kamu hampir-hampir cukup kachak untuk disamakan dengan Rosyam Nor dalam Gerak Khas, tapi maseh belum mampu bersaing keseksian Serina Chef Wan! Berusaha lebeyh untuk itu!

incik neng said...

haaha macam haram ayam sungguh kenyataan nyamuk
tribute untuk kamu di entry seterusnye

tictactoe said...

rase nak blasah tgk plot n gamba2 ko-amek ni:-dush3!!