Tuesday, January 13, 2009

Serius aku tidak alim tapi....

“Pergilah kamu pulang ke tanah airmu. Didiklah anak-anakmu sebaik mungkin agar jika kami semua sudah tiada untuk mempertahankan bumi Palestin ini maka nanti adalah dikalangan kamu(saudara seislamku) bangun ke medan juang ini dan mempertahankan sehabis kudratmu,”


Selamat malam Dunia Jepun
Seperti tajuk.Aku tidak alim. Cukup, tak perlu banyak sangat kupasan.Aku mengaku aku tak pernah termimpikan situasi ' aku bangun pagi dan kemudian tanpa sebab ,aku disembelih oleh rejim zionis dengan rakus '(*efek air liur askar israel meleleh). Aku juge mengaku bahawasenye aku tak pernah dapat bayangkan dengan tepat bagaimana situasi 'tido pastu bangun ,semua bende di badan aku tinggal hanye sebelah dari kepale sampai ke kaki.'(eh pinggang boleh tinggal sebelah ke eh? ke tak boleh? eh konpius lah!).Aku juge mengaku aku tak tahu macamane rasenye tengok mak sendiri kene bom depan mate,pastu kepala mak aku tadi jatuh ke riba aku. Aku mengaku semuaa diatas aku, tak pernah memikirkannye.Tapi aku yakin setiap kali sembahyang ,seboleh mungkin aku akan doakan saudara Islam kita di palestin yang kini hanya boleh mengira berapa minit lagi nyawa mereka yang tinggal .Bukan macam aku yang hanya tahu menunggu bile wang biasiswa rakyat nak masuk sahaje lepas tuh abiskan beli produk yahudi
Aku yakin sekali aku ade lakukannnye.(tiada unsur berlagak sumbing disini, hanya ayat pelengkap).

Banyakkan message ke hadapan (forward message) yang kamu orang dapat melalui pemesan yahoo (yahoo messenger) ,kengkawan (friendster) mahupon mail yahoo percuma kamu orang? Sampai ade member-member aku yang meminta tak mahu lagi dihantar message-message sedemikian.Bak kate pepatah zaman sekarang "dah jelak lah " lebih kurang macam tuh lah .Takpe tiade serangan kepada kamu . Aku pon selalu kadang2 tak suke juge.Begitulah kite yang tak tahu erti kepayahan hidup .Tapi aku cukup kagum dengan rakan -rakan yang sebegini.Aku cukup kagum sebab mereka tak putus-putus menghantar pesanan boikot Israel ataupon mari membaca surah yunus dan surah Fath tanpa rasa penat lelah .Ada usaha.Aku bangga dan aku harap mereka bukan sekadar hantar.Ia lebih baik menghantar sekali forward messsage tetapi kamu amalkan apa yang kamu forwardkan daripada antar sampai jem (ini perkataan inggeris ya!) YM tetapi buatnye tidak.KAN?Hinggakan kawan- kawan aku yang dulu minum darah kambing(mereka mengakui itu darah kambing tapi aku tengok macam pati sirap pandan pon ade) pon hantar forward message berbentuk keagamaan kepade aku (seram gak). Tapi seperti saudara Nyamouq aku yakin die buat .Walaupon lemaknye bersepah ,die tetap dengan senang hatinye membawa pamplet bertulis 'barangan israel yang perlu diboikot ' tanpa paksaan ketika membeli belah di pasaraya tempatan .*psst..dia tidak pernah memforwardkan walau sehelai huruf forward message pon kepade aku .Macam ini baru betul!

Aku sebenarnye takde ilmu nak bercerita tentang perperangan berkurun ini.Karang kalau aku cerita, termasuk pulak cerita vanessa wanderwitsen (cane tah eje name die ) gadis gossip girl kegemaran Ahmad Farouk tuh .dah tak jadik entry serius pulak.Hamas, Hizbullah,Gaza2008,pasletin adelah antara carian popular di semua enjin carian di laman web kan ?Aku musykilllah .mane pulak pemimpin politik yang lantang bersuare ketika kempen pilihanraya atau kempen harga minyak naik karburetor dung dulu? Apsal aku tak pernah dengar ceramah mereka pasal hal -hal macam neh (aku malas carik sebenarnye).Time -time macam neh aku terase nak sokong hitler pulak,pasal mase zamn hitler dulu die bunuh yahudi ramai-ramai (cerita lain).Bernas gak idea si hitler tuh kan ?(cerita lain lagi).Ade yang kate" ape je yang buleh kite buat nak bantu dieorang,Dok dendiam sudda" atau "usaha kita tak dapat pergi sampai mane pon percayyalahhhh (nada dering ning baizura) ". Ade pulak yang mengatakan "Ala negara-negara Islam terutamanya di rantau Arab pon berdiam diri seolah dirantai meskipun gegaran bom dan tangisan serta rintihan dari bumi Palestin dapat didengari oleh telinga mereka sendiri,apetah lagik kite kannnn ".

Memang betul...Tapi kite kene ingat Islam ade senjata yang kuat iaitu doa..
Sedarlah kita bahawa tiada siapa yang dapat mempertahankan sesama saudara melainkan saudara itu sendiri.Sekurang-kurangya doalah.Ade duit lebih kita derma.Tapi kalau kamu takde sekelumit pon rasa sedih bile melihat gambar-gambar mangsa palestin atau cerita tentang mereka, mesti ade yang tak kena dengan iman kamu.Percayalah.


mampu ke mereka tersenyum seperti kita lagi?


kredit: dmx.mattoy.ustazah.boy.para forwarder

9 comments:

pooja said...

yup, kita menyumbang dgn ape yg kita mampu. tp, yg lebih penting, disamping doa, perbaiki diri sendiri supaya generasi masa depan lebih baik dan menyambung perjuangn ni.

Liyana Safra Zaabar said...

bagus neng! doa2..

p/s: crite lain,bukan vanessa tu ko minat ke?

Wan Suhafifi Sukri said...

Bagus neng! Kite mesti tekad kuat utk boikot paling kurNG pun satu jenis barangan israel..contohnya xpegi makan kat McD or Starbuck. nampak cam xde pape tp setiap wang yg kte belanjekan utk ekonomi yahudi menyumbang kpd persenjataan Israel. n btul, paling kurang jgn kte mis utk berdoa kpd saudara kte. janji Allah pasti akan dtg iaitu kemengan pasti di pihak Islam. :)

incik neng said...

ngahaha ..aku menulis kerana aku takut kalau la kat akhirat nanti hassan nasrallah tanye aku pasal palestin .....takkan la aku nak cakap halaju cecair berkadar sonsang dengan luas permukaan terdedah ...isk isk
Allahuakbar


psstt..yana senpai : aku minat serena suare die husky doo hauhau

Ithnin's FaMilY said...
This comment has been removed by the author.
Ithnin's FaMilY said...

ooo patut laa malam tu tanya aku pasal kata2 pejuang tu..haha neng teruskan perjuangan..jihad dengan pena adalah yang paling mudah bg kita..

Kenangan Lalu said...

Kita doakan semoga peperangan nie cepatla berakhir.

Neng, amek stamp kat blog aku~

leenmafia said...

serius aku pon xalim gak tp...
hanya mmpu berdoa perang nih akan brhnti dh xsnggup aku tgk gmbar2 kt palestin tu hu3...

(ko pon lyan gossip girls jgak isk2..)

eliza said...

aku suka baca blog ko..hehe