Wednesday, September 9, 2009

kau yakin kau cukup malaysia? season 1,episod 1

naiss gile sape yang mural kat dinding tepi pasar seni neh!

Malaysia itu indah , sape sokong kenyataan tadi, cucuk idung dengan tumit kaki.Masuk arineh je dah 1minggu 4 hari aku bangun tepat pukul 11.20, ape nerake tido sampai matahari dah naik muak ade kat bawah.Tahun tahun yang berlalu takde pulak aku rase rumah ak macam neh punye asyik.Kali neh aku boleh tido di ruang tamu punye sofa,luar rumah punye sofa,meje komputer punye meje , tengah tengah rumah,dapur sebelah peti ais, depan pintu bilik kakak aku,lantai bilik mak aku (tido atas katil nanti kene terajang dengan En.Ali IBrahim ke bawah) dan beberapa lagik port wifi tidur yang menarik, semunye menuju ke kesimpulan yang same,bangun pukul 11.30.Kesan sampingan, berat naik 5kg dalam 2 minggu (aku puase ye untuk rujukan umum.Yang kat depan sane tuh jangan gelak,aku tumbuk pusat kau dengan siku kang.

Sebenarnye aku bukan nak cerite pasal aku, aku tau kesah korang pon lebeh kurang same je,tak payah tipu aku.Huh anak anak mude sekarang tak aktif! Ramai orang yang berbangge mereka rakyat malaysia, same dengan la dengan aku.dalam tige minggu neh aku ke melaka,seremban,shah alam, ipoh dan juge tesco melaka.Asyik aku cakap kau...die punye persekitaran macam tgh duduk kat Havana,Afrika barat.Dedah die fuhh......wacakap lu..........ade lagik 6jam nak bukak pose ,karang aku citer.
Kenape aku cakap aku malaya itu indah.Meh aku ajak korang menyingkap dunia Malaya di sebalik tabir.


1. Kau orang bawak yamaha125zR bukan catalyte 100km/j atas jalan kampung lorong kiri siap.Kau orang kene hon dengan kancil bikin jadik mira -"woi bangsat nak bawak belenggang duduk rumah la lahanat".Err baper halaju minimum malaya?Maaf tukar tune kau ke negeri melaka bandaraya bersejarah.

2.Kau orang nak shoot gamba sekolah lame kau mase kecil-kecil cili api dulu, konon-konon kau rindula.Kau ke sekolah dan melihat orang antar anak ke sekolah agama waktu petang SSRA pakai seluar pendek tahap bulu peha berselirat punye.Kemudian kau nampak die keluar rokok.Kejadian seterusnye kau taktau pasal kau nak balik rumah .Aku rase macam ade yang salah kat sini, kau orang rase macam mane?

3.Hari luar dah gelap.kau duduk dalam bas tempatan nak balik rumah ,jam kau tetinggal,hp kau mati.Kau nampak orang dalam bas sebelah dah minum melo dalam plastik bungkus, kau teguk je air liur pasal nak turun kang kene tinggal pulak dengan bas. kau pandang tempat lain kau nampak kapel tengah comolot.Kau yakin gile dah bukak puase.Lebih kurang 20 menet kemudian, Kau sampai je area kampungkau. kau dengar bilal talib azan maghrib.Tetibe kau tercakap "eh..".noktah

4.Kau pergi tesco carik pam bola kau tunggu kejap kat melaka sentral.Kau usha awek pakai seluar pendek daring abes,siap kutuk amoi kat seberang jalan lagi pasal awek tuh tak cukup pendek seluar katok die.Awek tuh memang yakin die hot gile.tengok lebih batal puase,kau usha bawah dengar die beborak (suar die sedap).Aleh aleh dengar pulak "wei jom pegi bazar ramadhan kat seberang tuh,jap lagik nak bukak pose dah kite ".Membe awek tadi pakai skirt gile pendek, angin tiup nampak polkadot.Kau terus ke tesco tak toleh dah.

5."bang meh beli duku kelantan punye bang ".Anak pakcik tuh usha kau soh beli duku die.Takdelah cantik mane ,tapi kau memang nak beli duku mak kau suruh.Kau jawab "manis tak neh?".Pakcik misai melengkung tuh pulak jawap "nak manis tanam senirikla.." garang.Patutlah duku die menggunung lagik walaupon dah pukul 6.30
serius aku tak salah doh,kan suci je muke aku tuh

6.Kau pergi masjid waktu zohor, kampung kau mmg 3 orang je semayang zohor kat mesjid,paling kuat 1line tak penuh. Kau datang balik nak smayang terawikh malam itu, tabung masjhid dah kene pecah.Siap tinggalkan duit syiling bertabur tabur supaye nampak sadis.Ape cilake ini sume.Tabung masjid pon kau nak sailang ke.

7.Kau tue, rambut kau dah putih, kau potong line aku pasal kau kate kau nak tukar teket (tidak sound pon men potong je ).Alih alih kau maki kakak kaunter .Kan tak pasal pasal aku pulak sound kau."pakcik dahla potong line saye,pakcik nak buat hauk (havoc) pulak kat sini kau jumpe aku kat luar kejap agak-agak la pakcik."Die usha aku paiseh je.cerite seterusnye agak kejam 18PL,jadi aku tamatkan kat sini je.

8."bang nak beli jam rolex tak bang? RM 100 je saye jual, terdesak aa bang saye nak pakai duit neh ".Memang kau ade rm150 dalam dompet kau ,biarla dompet tuh buruk.tetibe kau rase nak toleh kanan, ade polis baru sampai, kau toleh balik ke arah mamat tadik dah ilang dah die.Waiceh rolex tu....getus kau dalam hati.

9.Kau usha kiri awek tuh pakai ketat gile-best-doh siap bleh nampak lemak die besepah sepah lagi.Die pakai tudung.kawan die pakai singlet je, skirt die kalau kau buat tektik duit-syiling-jatuh,percentage skodeng tinggi.Kau usha kanan pulak kau tgk brader tuh pakai dengan sweater, geng die siap pakai mafla kat leher, membe die lagi satu pakai baju lengan panjang dengan snowcap.Tibe-tibe kau rase matapelajaran geografi bab iklim malaysia wajar dihapuskan sekarang dan tidak sesuai dijadikan rujukan dunia.

10.Jam kau tertinggal kat rumah, kau tanye la awek cun kat melaka sentral tuh ."maaf awak,jam pukul baper skarang ye".kawan die yang sebelah tuh yang gemuk tuh pulak sound ."hak alah muke da la macam mat indon,ade hati pulak nak mengorat kiteorang". Kau diam sekejap kau balas "takpela muke aku macam matindon pon , tapi aku tak kot nak mengorat gemuk macam kau,aku nak tau jam je nak tunggu membe ak la bodo".sound effect kecil "nak tanye jam pon susah".Kau blah muke die merah.

menarik syal malaysia.AKu bangge aku anak malaysia.Kami hidup sungguh harmoni.Biar ape pon terjadi murtabak daging tetap di hati.

-1malaysia-
kalau tak amek gamba neh macam tak malaysia la kan .

lelah si tua

duduk luar negara mane nak carik roti sarban cik awak ik3.

ayam percik madu sesiapa?

kalau tanye orang lelaki, sume tahu .kalau tanye orang pompuan, tahu sumbatla.

malaysia ku tercinta
mesti mau tutup muke di malaya, kalau tak, tak kawin beb ..


malaysia kita sudda berjaya

kamu bangge? aku bangge gile jadi rakyat malaysia.




aku bangge gile, kerje kursus aku masih terletak di hall of fame perpustakaan sekolah tuanku abdul rahman ipoh semasa lawatan aku tempoh hari, kau orang ada? 5 taon beb-legend


8 comments:

rairarirurero said...

okla tu 11 pagi.aku kekal bgn kul 315 petang tiap hari.rock kan?tehehe

Liyana Safra Zaabar said...

aku tau al -ikhsan

julu said...

sabo2 julu...
seminggu lg nk balik malaysia..
neng mmg x syg nyawa tnjuk gambar2 mcm tu..
hahaha

pooja said...

ape kes ko slalu tinggal jam ni? adoi aii..

~thirasaufee~ said...

baru pukul 11 je.. belum cukup hebat tuh...
aku tahu la al ikhsan tu.. penuh merata tempat.. hahaha

p/s: MALAYSIA MENARIKKAN?? hahaha

FdausAmad said...

Gua nak ajak lu dtg lepak kt blog gua.Rilek rilek.

tictactoe said...

haa mural tu ak npk aritu..ske sumer graffity kat situ.dr dlu sumer cun belake!da la kwsn tourism..vandalism yg mbanggekn

=neng ko nyer tone tny kol brape tu stereotype sgt kot wpun incikneng bukan nk ngorat pn.mebi ko x cukup convincing yg ko btui2 nk Tanye saje..buat ah muke risau2 ke..tp minah tu agak glabah gak ah=p

incik neng said...

raira - kamu mmg chill doo jat haha

yana senpai - dah tuh mesti la laki kamu ajak beli kasut fusbal die kan kan ik3

julu - abih weh, mu kelik nati takdop dah murtabak ngahah

pooja - isu kasut macam dalam teks sejarah tengkat 5 ik3

thirah - aku dah buat terhabis baik dahh
mENArik dowhh

fdus - jalan dulu bro,kang gua folo cucuk belakang punya

paa - sumpah doo aku nak tanye jam je , kang tanye no tepon kang marah la cik nurul ik3